Bagaimana Sakit Kronik Mempengaruhi Kualiti Hidup Anda dalam 5 Cara

iron man suffering from back pain - How Does Chronic Pain Affects Your Quality of Life in 5 Ways

Sakit Kronik – adalah situasi yang tidak menyenangkan yang tiada seorang pun daripada kita ingin alami dimana ia akan menjejaskan kualiti hidup kita. Ia melibatkan interaksi kompleks antara saraf khusus kita, saraf tunjang dan otak kita apabila terdapat kerosakan otot atau tisu. Kesakitan sedemikian mempunyai sifat berterusan yang berlangsung selama berbulan-bulan, atau lebih lama lagi

Apa Kata Sumber Lain Mengenai Sakit Kronik?

Dalam Indeks Sakit Global GSK 2017 yang meninjau 19,000 orang dewasa di 32 negara, didapati kira-kira 85% daripada 500 rakyat Singapura yang ditinjau melaporkan mengalami sakit kepala dan badan, dengan 4 daripada 10 mengalami sakit badan setiap minggu.

Itu peratusan yang sangat tinggi!

Artikel itu meneruskan bahawa mereka yang bekerja melalui kesakitan mereka adalah 15% kurang produktif daripada rakan sejawat mereka yang tidak mengalami kesakitan.

Dr Yeo Sow Nam, pengarah The Pain Specialist di Hospital Mount Elizabeth, memberitahu The Straits Times, “Sakit sangat mengganggu, bukan sahaja untuk penghidap individu tetapi meluas ke hampir semua aspek kehidupan mereka.”

Apakah Cara Sakit Kronik Boleh Menjejaskan Kualiti Hidup Anda?

Oleh itu, dalam artikel ini, kami berhasrat untuk menerangkan 5 aspek berbeza tentang bagaimana kesakitan kronik boleh memberi kesan kepada kualiti hidup anda:

  1. Mempengaruhi Tidur

    chronic pain causes lack of sleep
    Kajian mendedahkan bahawa sakit belakang boleh mengganggu tidur kita dan juga rasa ketidak selesaan untuk meneruskan tidur di sepanjang malam[[1].

    Jika anda boleh bayangkan bersama kami:

    Selepas seharian bagi mereka yang sibuk bekerja, anda akhirnya berada di atas katil anda, bersedia untuk tidur. Walau bagaimanapun, anda merasakan sakit yang ketara di belakang anda. Kesakitan ini sentiasa ada, tetapi anda tidak menyedarinya pada hari itu kerana anda terlalu sibuk dan terganggu dengan kerja. Kesedaran yang meningkat secara tiba-tiba menyebabkan anda terus berpusing untuk mencari posisi yang selesa tetapi tidak berjaya. Dan sebelum anda sedar, alat penggera (alarm) anda berbunyi dan anda menyedari bahawa anda hampir tidak tidur. 🙁

    Malangnya, ini adalah senario biasa bagi kebanyakan orang yang mengalami sakit belakang yang kronik. Dan yang mengecewakan ialah bila kita merasa kurang ‘menikmati’ masa tidur dan proses bagi pemulihan juga akan boleh meningkatkan kesakitan. Oleh itu, mereka yang memasuki ‘kitaran ganas’ ini – percaya ia boleh menjejaskan emosi dan fungsi kognitif mereka secara drastik, seperti yang diuraikan di bawah.

  2. Mengurangkan Keupayaan untuk Bersenam

    Tiada siapa yang suka bersenam apabila seseorang itu sakit. Malah, bersenam mungkin perkara terakhir dalam fikiran sesiapa sahaja apabila seseorang mengalami sebarang bentuk kesakitan – sama ada sakit otot, sakit belakang, sakit leher atau sakit sendi. Kurang bersenam boleh membawa kepada gaya hidup yang tidak aktif yang jika tidak disertai dengan diet yang sihat, boleh mengakibatkan peningkatan berat badan, metabolisme rendah, dan komplikasi kesehatan lain dalam badan.

  3. Mempengaruhi Aktiviti Sosial

    Duduk sepanjang 3 jam untuk filem Avengers End Game di pawagam boleh menjadi tidak selesa dan menyedihkan bagi seseorang yang mengalami sakit belakang dibahagian bawah atau sakit leher. Kegembiraan menyertai perhimpunan sosial seperti boling, bermain permainan papan, sesi minuman TGIF berjam-jam, diminimumkan apabila anda terpaksa berhadapan dengan kesakitan dan tidak dapat hadir sepenuhnya dalam perhimpunan.

  4. Mempengaruhi Emosi

    chronic pain affects your emotions

    Akhirnya, mengalami sakit kepala teruk atau sakit belakang yang berterusan untuk tempoh yang lama boleh membuat seseorang tertekan dan cemas apabila tidur dan aktiviti harian mereka terjejas. Ia boleh mengecewakan untuk berasa kurang daripada orang yang berfungsi normal dengan setiap kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk yang menyertai apabila mereka cuba melakukan perkara yang kelihatan seperti biasa seperti tidur atau berjalan atau duduk diam untuk menonton filem. Ini boleh menjejaskan kesihatan mental seseorang, membawa kepada kemurungan dan kebimbangan.

    Berita yang diharapkan ialah dengan merawat kesakitan, emosi negatif yang mungkin bertepatan dengannya mungkin hilang juga. Tidur yang nyenyak tanpa gangguan sepanjang malam sentiasa memulihkan kesejahteraan seseorang.

  5. Mempengaruhi Fungsi Kognitif

    Kesakitan kronik sering dikaitkan dengan gangguan kognitif. Bertolak ansur dengan kesakitan boleh menyebabkan kesukaran dalam penumpuan kerana seseorang yang mengalami sakit belakang bawah mungkin cenderung untuk terus beralih posisi untuk mencari tempat yang selesa semasa dalam mesyuarat. Dalam sesetengah kes, sakit kronik boleh menjejaskan pemikiran dan rasional seseorang individu yang mungkin nyata apabila mereka membuat laporan/pembentangan sambil bertolak ansur dengan kesakitan.

Dengan Semua Masalah Ini, Sentiasa Ada Penyelesaian

Kami ingin berkongsi berita baiknya, dengan melalui/menjalani rawatan kiropraktik, kita boleh memilih untuk mengambil peranan yang lebih aktif dan menangani kesakitan dan bukannya hanya bertolak ansur dalam kehidupan seharian kita. Kiropraktik membantu mendiagnosis dan merawat gangguan mekanikal sistem muskuloskeletal, terutamanya tulang belakang. Teknik utama melibatkan terapi manipulasi tulang belakang, dan ia boleh berkesan dalam merawat dan menguruskan kesakitan kronik.

Jika anda ingin menjalani kehidupan tanpa kesakitan yang luar biasa, hubungi kami di 6384 7385 untuk menempah temu janji dengan pakar kiropraktik kami hari ini.

[1]Alsaadi SM, McAuley JH, Hush JM, Maher CG. Kelaziman gangguan tidur pada pesakit dengan sakit pinggang. Jurnal Tulang Belakang Eropah. 2011; 20: 737–743